Bovendien arriveert het personeel vaak ‘s ochtends vroeg, wat traditioneel een druk moment is op de bouwplaats. Er moest dus heel veel tegelijk op een bepaald tijdstip gebeuren. Zeker het controleren van de ID’s slokte aardig wat uren op in een toch al beperkt tijdvenster. Door die administratieve piekbelasting groeide tevens de kans op fraude, ook al omdat UBA als bouwspecialist geen deskundige is op het gebied van toegangscontrole en identiteitsmanagement.
Omdat de digitale ID-controle, zeker bij grote en complexe projecten, te omslachtig en tijdrovend was, ging UBA op zoek naar een digitaal alternatief. Na het verkennen van de mogelijkheden kwam het bedrijf uit bij Heras Smart Access, een oplossing die voortkomt uit een krachtenbundeling tussen Heras Mobile en EasySecure.
Door de slimme digitalisering van de toegangscontrole en ID-registratie hoeft UBA geen gegevens meer handmatig op te slaan. De (hoofd)uitvoerder en portier kunnen in het systeem heel eenvoudig een persoon en de bijbehorende ID-gegevens en machtigingen opzoeken. UBA stuurt de onderaannemers een link zodat ze zelf al vooraf het eigen personeel kunnen aanmelden. In die link zit een wachtwoord dat elke onderaannemer toegang geeft tot zijn eigen omgeving.
Vooraanmelding scheelt de jongens op de bouw en de collega's op de administratie een berg tijd. Wijngaarden: "Met Heras Smart Access controleer je door de integratie met tijdregistratie heel makkelijk of mensen ook echt de acht uur hebben gewerkt waarvoor ze ingepland stonden."
UBA heeft daarnaast een project waarbij het standaard alle VCA’s controleert en deze documenten standaard in het systeem zet. Is een VCA verlopen, dan komt die persoon na de vervaldatum niet meer de bouwplaats op totdat hij of zij een nieuwe VCA heeft. Het doel is om die functionaliteit in de nabije toekomst uit te rollen over alle projecten.