De veiligheid op luchthavens moet 24/7 gewaarborgd zijn. Dit vraagt om de nodige flexibiliteit van samenwerkingspartners zoals Heras Mobile Fencing & Security. Is er schade aan een hekwerk rondom de landingsbaan? Of een defecte poort die tot onveilige situaties leidt? Dan is adequaat handelen een must. Passagiers en het vliegverkeer moeten bovendien immers zo min mogelijk verstoord worden. "Denken in oplossingen, een goede service en een snelle reactietijd is wat onze klant wil", aldus Barry de Laat, montageleider bij Heras Mobile.
Complexe omgeving
Anders dan anders. Zo typeert Joep Coenen, Business Unit Manager Benelux bij Heras Mobile, het werk op vliegvelden. "Het moet altijd 100% veilig zijn. Het kan niet zo zijn dat het vliegverkeer stagneert omdat wij onze zaken niet op orde hebben."
Heras Mobile levert al enkele jaren tijdelijke bouwhekken aan luchthavens. Naast reguliere werkzaamheden zoals reparaties en grote onderhoudsprojecten hebben wij onze toegevoegde waarde bewezen met onze kennis van de beveiliging van vliegvelden. "Mede dankzij onze jarenlange ervaring op Nationale Luchthavens weten wij als geen ander wat er allemaal bij komt kijken."
Onderhoud van de banen
De start- en landingsbanen worden goed onderhouden. Beschadigingen veroorzaakt door landen, worden regelmatig gecheckt en gerepareerd. Elke paar jaar krijgt een van de banen een grote onderhoudsbeurt. Dan wordt alles gecontroleerd en worden er gedeeltes van de baan voorzien van nieuw asfalt.
Om het onderhoud veilig uit te kunnen voeren moet de start- en landingsbaan onttrokken worden uit de operatie van de rest van de luchthaven. Het doel van de hekwerklijn is dan ook om tijdelijke openingen te creëren die alleen toegankelijk is voor diegene die het onderhoud uitvoeren. De rest binnen en rondom de luchthaven dient gewoon door te lopen.
Tijdelijke maatregelen
In deze dynamische omgeving wordt regelmatig een beroep gedaan op de montageleider. "Om een voorbeeld te noemen: als bestaande hekwerken worden vernieuwd, dan zorgen wij dat we daar eerst een tijdelijk hekwerk neerzetten. Vervolgens kunnen onze monteurs van Heras Permanent ongestoord aan het werk. Zo borgen we dat een vliegveld te allen tijde is afgeschermd." Snel reageren is op een luchthaven cruciaal. Is bijvoorbeeld de uitbreiding van de gates afgerond, maar zijn de hekwerken nog niet geleverd? Dan regelen wij passende tijdelijke maatregelen zodat de gates alsnog zo snel mogelijk in gebruik kunnen worden genomen.
Eén aanspreekpunt
Er zijn veel aspecten om rekening mee te houden tijden werkzaamheden. "Om een voorbeeld te noemen: bij calamiteiten moet het vliegveld altijd toegankelijk zijn, ook als wij er aan het werk zijn. Daarom is het belangrijk dat we goed nadenken waar we tijdelijke doorgangen creëren en waar we de hekken plaatsen. Het moet allemaal in één keer goed gaan, want de beschikbare tijd is vaak beperkt", aldus Coenen. Spoedreparaties, inspecties, regulier onderhoud, vervangingswerkzaamheden; Heras Mobile werkt nauw samen met Heras Service voor het onderhoud en Heras Permanent voor de permanente hekken en poorten. Voor onze klant betekent dit dat ze slechts één aanspreekpunt hebben.
Kennis en ervaring delen
Omdat de beveiligingsgraad hoog is, gaat het bij het plaatsen van tijdelijke hekken volgens De Laat om meer dan een hek met een klem en voet. "Wij weten vanuit onze ervaring precies wat de risico’s zijn en waar we rekening mee moeten houden. Dat maakt dat we voor iedere situatie met de juiste oplossing komen." Waar nodig schuift Heras ook al in het voortraject aan om te adviseren en mee te denken over beveiligingsoplossingen. "Het is heel handig als er iemand aan tafel zit die precies weet wat er op een vliegveld nodig is aan hekwerken of poorten. En wat de beste opties zijn. Dit alles maakt van ons een waardevolle partner voor een luchthaven."
Bijdragen aan veiligheid
Wat Heras Mobile volgens de Business Unit Manager een betrouwbare samenwerkingspartner maakt? "We zijn flexibel, kunnen snel handelen en ontzorgen. Vaak moet er iets heel snel gebeuren, bijvoorbeeld een reparatie of noodvoorziening. Geen probleem, dat regelen wij. Ook adviseren we over de materiaalkeuze voor nieuwe hekwerken of poorten. We hebben aan een half woord van onze klant genoeg om met een voorstel te komen dat bijdraagt aan de veiligheid op de luchthaven. Ik durf wel te zeggen dat we eigenlijk voor alle vraagstukken een oplossing kunnen bedenken", aldus Coenen.