De administratie van een bouwbedrijf kan tijdrovend zijn. Er lopen vaak meerdere projecten tegelijk. Bovendien bestaan de kosten van een project uit de materialen en de gewerkte uren. Die administratie handmatig bijhouden is dan ook een hele opgave. Het laatste wat u wilt, is dat een groot deel van uw dag bestaat uit administreren. In de bouwsector geldt namelijk het volgende: minder administratief werk betekent minder tijdverlies en dus ook minder vertragingen. In dit blogartikel leest u de voordelen van een geautomatiseerd toegangscontrolesysteem, waarmee u een deel van de administratie vereenvoudigt.
Waarom een geautomatiseerd toegangscontrolesysteem?
Persoons- en urenregistratie kan best een uitdaging zijn op de bouwplaats, vooral wanneer u met meerdere partijen aan een project werkt. Daarnaast heeft u in de bouw te maken met verschillende eisen voor de registratie van bouwplaatsmedewerkers.
Overzicht
Hoofdaannemers moeten weten wie zich op zijn terrein bevinden. Met een elektronisch toegangscontrolesysteem is het meteen overzichtelijk wie zich op de bouwplaats bevindt, voor welke opdrachtgever die persoon werkt en of hij op de bouwplaats mag komen. Dit is belangrijk in verband met de Wet Ketenaansprakelijkheid.
Tijdbesparend
Personen elektronisch aanmelden speelt een grote rol bij het terugdringen van de administratieve lasten. Met een geautomatiseerd systeem meldt u een persoon in slechts een paar minuten aan om de bouwplaats te betreden.
Daarnaast wordt urenregistratie vaak gezien als administratieve last. Dit ligt vaak aan de manier waarop de uren worden bijgehouden, bijvoorbeeld op papier of in een Excelsheet. Het gevolg is vaak veel invul- en controlewerk. Schrijfwerk vervangen door typewerk is daarbij niet per se efficiënter; een geautomatiseerd toegangscontrolesysteem is dat wel. Zo hoeft u minder tijd aan urenregistratie te besteden en houdt u meer tijd over voor het echte werk.
Inzicht in gewerkte uren en budgetten
Met een elektronisch toegangscontrolesysteem ziet u dus precies wanneer iemand aanwezig is (geweest) op de bouwlocatie. Zo ziet u gelijk of die uren effectief zijn benut en of planningen overeenkomen met het daadwerkelijk aantal gewerkte uren over een bepaalde periode. Een goede urenregistratie maakt het bovendien makkelijker om een bouwproject binnen het afgesproken budget op te leveren, omdat er geen sprake is van onvoorziene manuren.
Input voor salarisadministratie
Andere nadelen van een papieren urenlijst of het bijhouden van uren in Excel zijn het gebrek aan overzichtelijkheid en de hoge kans op fouten. Een schrijf- of tikfoutje is namelijk snel gemaakt. Het gevolg is dat de salarisadministratie niet klopt. Een goed en geautomatiseerd systeem is hiervoor de oplossing, waardoor de salarisadministratie een stuk nauwkeuriger is.
Maak uren en personen registreren leuk
Wilt u werk maken van een geautomatiseerd toegangscontrolesysteem en zo de persoons- en urenregistratie eenvoudig regelen? En bent u benieuwd hoe Heras Mobile u hierbij kan helpen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.
In dit blogartikel hebben we de belangrijkste voordelen besproken van een slim registratiesysteem. Dat is precies de reden waarom we Heras Smart Access ontwikkeld hebben. In de brochure leest u hoe eenvoudig u de administratie op uw bouwplaats regelt.
Lees ook: 10 voordelen van geautomatiseerde toegangscontrole op de bouw.